Friday, May 29, 2009

KETUANAN MELAYU

Dah lama aku simpan rasa bosan dan sakit hati tiap kali ada orang bodoh dan tak sedar dok bercakap tak penting ketuanan melayu. Ada yang lebih bodoh mempersoalkan ketuanan melayu dengan bagi hujah yang kononnya maksud ketuanan adalah Tuan dan Hamba. Apa la bodoh sangat kaum yang tak nak paham maksud sebenar.

Bila ada orang Umno cium keris , sibuk cakap kononnya org melayu ganas ...tunjuk keris untuk mempertahankan kepentingan melayu. Aku rasa kaum yang tak paham ni , sengaja buat-buat tak paham perlambangan. Kenapa nak menterjemahkan sesuatu perlambangan dengan terus. Kalau perlambangan diterjemahkan secara terus manusia yang ada akal akan cakap apa bodohnya sembah patung yang dibuat sendiri dari tanah liat atau taik dan anggap sebagai tuhan.BODOH!

Bila kita bercakap tentang perlambangan, KETUANAN MELAYU kenalah tengok secara meluas dan pahamkan. Ada satu penulis blog tunjuk fakta yang org nusantara berasal dari India dan China. Siap dengan fakta (yang kononnya menghalalkan maksudnya) untuk menunjukkan teori dangkalnya...tolongla...tak ada orang bodoh yang menidakkan masyarakat yang wujud di nusantara ini berasal dari satu daerah yang tertentu. Teori pergerakan emigrasi dan imigrasi memeng tak boleh nak kita tolak. Cuma yang perlu penulis blog ni dan kaum yang sewaktu dengan dia fahami adalah teori eksklusif kebendaan yang wujud sejak zaman Nabi Adam.

Apa yang perlu kaum bebal ni faham adalah mudah, boleh tak aku datang rumah korang tumpang tidur dan tumpang tinggalkat rumah krang dalam setahun dua lepas tu declare diri aku ada hak atas barang yang ada kat rumah korang.....BOLEH KE? Kalau jawapan ko boleh malam ni gak aku datang umah korang. PEACE.

No comments:

Post a Comment